Tuesday, 16 December 2014

"WAJARKAH KERAJAAN DIBELASAH KERANA MEMBETULKAN CARA MEREKA BERSEDEKAH"

 Subsidi  Ron 95 dan Diesel akan ditarik balik 20 Sen????

Ingin rasa berkongsi...

Dari petang tadi whatapp masuk bertalu-talu bertanyakan kepada saya adakah benar subsidi Ron 95 dan Diesel akan ditarik balik 20 Sen tengah   malam ini. Ya benar, memang subsidi ditarik balik 20 sen dan harga Ron 95 dan Diesel akan naik 20 sen. Walaupun berat hati ini hendak menjawab, suka tidak suka kita terpaksa menjelas duduk sebenar perkara ini.

Pelbagai jawapan kita boleh berikan untuk menghalalkan kenaikan ini, namun perasaan amarah rakyat tidak mungkin akan menerima berita kenaikan bahan api ini dengan fikiran yang rasional, walaupun mereka sedar sistem pengagihan subsidi bahan api kita memang tidak rasional.

Mana datang rasionalnya jika si miskin dengan si kaya menikmati nilai subsidi yang sama iaitu 47 sen seliter untuk Ron 95, sedangkan penggunaan si kaya berlipat kali ganda lebih besar dari si miskin.
Mana datang rasionalnya jika warga kita terpaksa berkongsi kadar yang sama dengan warga asing, sedangkan kitalah yang terpaksa membayar cukai bukannya mereka. Sejauh mana arahan penguasa agar mereka hanya menggunakan minyak tanpa subsidi kita, Ron 97 dipatuhi. Paling cuma, sekadar di stesyen minyak bersempadan dengan negara asal mereka.

Suka tidak suka kita kena terima hakikat bahawa subsidi bahan api tidak boleh diagih secara pukal lagi. Kek kekayaan ekonomi negara harus diagihkan mengikut 'Fiqh Alaulawiyaat' iaitu mengikut urutan keutamaan. Mereka yang susah harus diberi keutamaan berbanding dengan mereka yang senang.

Hari ini, jika subsidi pukal untuk Ron 95 berkadar 47 sen, pemilik kancil hanya akan menerima RM11.19 jika tangki penuh mereka muat diisi dengan Ron95 sebanyak RM50. Manakala rakyat golongan sederhana menikmati subsidi sebanyak RM33.57 jika mereka mengisi tangki penuh Perdana V6 mereka sebanyak RM150.  Ya, 3 kali ganda lebih tinggi. Ini belum lagi jika seseorang itu menggunakan BMW, Mercedese, Land Crusier dan kereta mewah lain. Lagi besar kenderaan mereka, lagi banyaklah duit rakyat yang terpaksa digunakan untuk subsidi mereka yang lebih berada. 

Dimana letaknya keadilan untuk mereka yang hanya mampu membeli motosikal atau yang langsung tak mampu membeli sebarang kenderaan.

Salahkah jika kerajaan mula sedar sekarang bahawa selama hari ini mereka bersedekah lebih kepada si kaya berbanding dengan si miskin dan sudah tiba masanya kesilapan silam ini diperbetulkan secara berperingkat?
Setiap tahun kita dicemuh kerana gagal mengemukakan bajet berimbang atau dengan bahasa rakyatnya, bajet yang memaparkan unjuran pendapatan melebihi unjuran perbelanjaan.  Setiap kali belanjawan defisit dibentangkan di Parlimen, kerajaan dikecam sebagai tidak cekap dan tidak berhemah dalam berbelanja.

Pernahkah ada sesiapa perasaan bahawa kegagalan kita mengemukakan bajet berimbang ini boleh kita akhiri bila-bila masa dengan berhenti bersedekah berlebih-lebihan?  Mungkin ramai yang tidak perasan bahawa setiap tahun kerajaan akan bersedekah hampir 20% daripada pendapatan negara dalam bentuk subsidi.

Jika penarikan subsidi sebanyak 20 sen malam ini tidak dilakukan, untuk tahun ini sahaja, kita menjangkakan sebanyak 22.34 Billion ringgit terpaksa kerajaan belanjakan untuk subsidi Ron95 dan diesel. Dan itu hanya sebahagian daripada lebih kurang 40 billion ringgit yang kerajaan peruntukkan bagi keseluruhan subsidi 2014.
Saya akan bantah jika subsidi RM6 bagi setiap kampit 10kg beras ST Super Tempatan 15 ditarik balik.  Kerana subsidi ini dinikmati oleh rakyat biasa.  Si kaya sudah pasti akan menggunakan Basmathi atau Beras Wangi Siam, bukan ST15.  Kita juga boleh membantah jika subsidi tepong, subsidi minyak masak serta subsidi gas masak ditarik balik.  Namun dimana kewajarannya, jika kita membantah kerajaan menarik balik subsidi yang dinikmati LEBIH! oleh golongan yang berada berbandingan golongan miskin?

Memang senang untuk kita lemparkan cemuhan serta makian terhadap PM kita bila subsidi bahan api ini ditarik balik.  Namun bila kita berjaya menjimatkan 4 billion ringgit tahun ini melalui penarikan subsidi Ron95 dan Diesel tahun lepas, penerima BRIM yang mempunyai pendapatan isi rumah bawah RM4,000 juga yang merasa nikmatnya bila bantuan BRIM mereka dinaikkan dari RM500 ke RM650.

Begitu juga bila PM mengumumkan subsidi gula ditarik 34 sen tahun lepas, rata-rata yang memaki beliau sebenarnya menggunakan gula tidak sampaipun 2kg sebulan.  Yang rakyat tak sedar, sebenarnya kita berhenti bersedekah pada kilang biskut, kilang buat jem, kilang buat kordial serta kilang-kilang minuman berkarbonat yang menggunakan beribu kilogram gula sehari.  Sungguhpun PM dimaki, namun akhirnya bila kerajaan dapat menjimatkan 480 juta ringgit melalui penarikan subsidi gula tersebut, yang dapat nikmatnya rakyat yang berpendapatan rendah melalui pembinaan 70 biji Klinik Rakyat 1 Malaysia.

Sahabat....bukan semua benda yang kita nampak dengan mata kasar kita tidak baik dilakukan oleh kerajaan, maka ianya tidak baik untuk kita.   Dan bukan semua benda yang kita lihat dengan mata kasar kita itu baik, sebenarnya belum tentu ianya baik untuk kita.

Coretan Ringkas  : LOKMAN ADAM

Bantah Akta Hasutan!!!!

Pak turut yang bantah Akta Hasutan


SASARAN mereka ialah ahli-ahli Umno. Mereka bergerak hampir ke setiap negeri meliputi banyak bahagian. Majlis lazim dibuat secara tertutup bagi mengelak kontroversi dan dihidu musuh. Suara mereka hanya mendapat publisiti media kecil serta portal berita.

Penganjur pun takut jika pucuk pimpinan menyalah tafsir. Biasalah perkara bertentangan dengan dasar pucuk pimpinan dilihat menentang arus. Ia bakal menimbulkan kemurkaan orang atasan. Dengan sendiri terhadlah peluang si anu dan si polan menjadi wakil rakyat.

Media arus perdana seperti biasa bersikap berkecuali. Isu ini jarang mendapat liputan. Justeru tidak ramai tahu.

Walaupun sifatnya dibuat secara tertutup, maklumat tetap sampai ke luar. Ia seperti aroma nangka atau kentut yang sukar dikawal baunya.

Selain NGO-NGO berpaksi Melayu, terdapat mereka yang bergerak secara individu. Ini termasuklah Musa Hassan, bekas Ketua Polis Negara. Ramai lagi bersama-samanya menentang pemansuhan akta ini.

Dengan Musa dilihat 'mengetuai' usaha ini, ia dengan sendiri memberi puak yang menentang ini satu kekuatan. Maklum sajalah, Musa selaku bekas KPN, tentu arif hal-hal perundangan. Lagipun jika Musa sendiri membantah tentu ada sebab utama.

Pada zamannya, malah zaman sebelum itu lagi, akta ini digubal dengan tujuan tertentu. Zaman ketika Inggeris berkuasa, akta ini sebahagian usaha mereka melindungi kerajaan pentadbiran mereka. Ia antara lain untuk memastikan Malaya yang dalam genggaman mereka 'selamat.'

Tentu sahaja Musa menyaksikan akta ini melalui lima kali pindaan sejak sebelum menjadi KPN lagi. Ia sebahagian dari apparatus diguna pakai kerajaan melaksanakan undang-undang. Dengan sendiri Musa menyaksikan lebih banyak aspek kebaikannya, bukan seperti dakwaan pembangkang.

Pembangkang menuduh akta ini senjata politik Umno. Apa nak dihairan kerana yang ramai dihadap ke mahkamah kerana menghasut dan berpotensi menggugat ketenteraman awam puak mereka. Dan alasan mereka kononnya sekadar mengkritik Umno dan BN.

Namun sebenarnya ia tidak pernah menjadi senjata politik mana-mana pihak. Tetapi malangnya rakyat mempercayai dakwaan ini kerana kritikan datang daripada tokoh-tokoh seperti Anwar dan DAP. Pas pula kalau bukan sekerat dua secara keseluruhan agak rasional.

Ironinya Anwar mengkritik akta ini tetapi tidak semasa berada dalam kerajaan sejak 1982 hingga 1998.

Pembangkang kini mahu menjadikan Akta Hasutan 1948 satu lagi isu politik. Mereka kini ketandusan isu kerana banyak isu dibangkang gagal menarik perhatian rakyat. Isu kenaikan minyak, sebagai contoh, juga gagal. Begitu juga isu 1MDG, kalimah ALLAH dan sebagainya.

Mereka  mahu menjadikan akta ini satu isu rakyat macam mereka menjadikan isu ISA tempoh hari sehingga Najib akhirnya terpaksa bertindak memansuhkan akta berkenaan. Matlamat mereka bukan saja menarik perhatian rakyat Malaysia, lebih penting masyarakat antarabangsa.


Dalam perspektif lain, ada asas untuk berasakan akta ini berbahaya pada hak asasi manusia. Maklum sajalah ia menyekat kebebasan bersuara. Tetapi persoalannya pada akhir justifikasi, pihak mahkamah menentukan sama ada orang tertuduh bersalah atau sebaliknya. Bukan semua yang dihadap ke mahkamah di bawah akta ini disabit kesalahan. Bukan semua yang mengkritik Najib dipenjara.

Sejarah membuktikan mahkamah kita bebas dari gangguan atau sebarang tekanan. Lihat kes liwat Anwar sejak 1998. Ada ketika Anwar menang, begitu juga sebaliknya. Dalam kes liwat membabitkan pembantunya Saiful, Anwar menang sekali, kalah sekali dan kini nasib dalam pertimbangan Mahkamah Persekutuan.

Kalau mahkamah begitu mudah dipengaruhi Umno, rasanya sudah lama Anwar meringkuk dalam jel. Lihat Tian Chua dan ramai aktivis pembangkang yang dibebaskan melibatkan isu-isu menentang arahan polis.

Hari ini apabila PM mengumumkan pengekalan akta ini, sunyi daripada puak yang menentang pemansuhan dahulu. Musa dan rakan-rakan perlu tampil serta mempertahankan langkah kerajaan. Malah jika wajar mereka perlu buat road show.

Di pihak kerajaan, Menteri Dalam Negeri berkata tiga elemen penting  diambil kira dalam memperkasa Akta Hasutan 1948 iaitu hasutan di internet terutama media sosial, sensitiviti keagamaan serta isu membawa keluar Sabah/Sarawak.

Semua yang tidak menyokong pemansuhan akta ini perlu bersikap rasional termasuklah sesetengah pemimpin Pas. Yang menentangnya seperti Mat Sabu misalnya, menentang atas alasan lain – mungkin kerana menjadi pak turut Anwar dan DAP.?  

Di peringkat rakyat pula lebih ramai menyokong dari yang menentang.  Mereka yang menyokong keputusan kerajaan tidak ada kena-mengena dengan sokongan ke atas Umno atau BN.

Bagi mereka, semasa Akta Hasutan berkuat kuasa pun sudah ada yang menghasut dengan lantang dan mencetuskan huru-hara, inikan pula sekiranya akta berkenaan dimansuhkan.

Sumber : Artikel Sinar Harian
http://timba-upih.blogspot.com/2014/12/pak-turut-yang-bantah-akta-hasutan.html

RAHSIA AKTA HASUTAN 1948

Rahsia disebalik mengapa Majlis Peguam & NGO bukan islam MAHU mansuhkan Akta Hasutan 1948


1. Menurut perkara 63 (4) Perlembagaan Persekutuan, ahli- ahli parlimen adalah kebal dari sebarang pendakwaan mahkamah jika mereka berucap atau mengundi dalam perbahasaan di parlimen KECUALI hal-hal yang merupakan kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948.

2. Sebagai persiapan mungkin mereka akan  menjadi kerajaan yang memerintah. selagi Akta Hasutan tidak dimansuhkan - mereka tidak mampu untuk menghapuskan perkara-perkara pokok dalam perlembagaan:
i. Menghapuskan Ketua Pemerintahan Negara -(YDPA)
ii.Hak Keistimewaan Orang Melayu
iii.Bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan
iv.Agama Islam sebagai Persekutuan

Pembangkang & NGO memainkan sentiment ini dan menggunakan alasan Akta Hasutan menyekat kebebasan, menganiaya, tidak adil, warisan penjajah dan macam-macam lagi......tapi mereka ada memang mempunyai motif tersendiri..

Kita sebagai Orang Melayu wajib mempertahankan Akta Hasutan 1948 dengan apa cara sekalipun..

Thursday, 17 July 2014

MELAYU CDM25 MAKI CINA vs CINA MAKI POLIS MELAYU

Kenapa video Cina maki Polis Melayu Tidak 'Viral' dan 'Trending' ???

Kita kecoh selepas menonton dan memberi komen video seorang perempuan di Pahang mengherdik seorang lelaki tua cina yang melanggarnya.

Namun kenapa apabila Polis dimaki dan diprovokasi tiada siapa yang sudi membela mereka!

Berikut koleksi video Cina biadap dengan anggota Polis :
Video 1 http://youtu.be/9p-GpToRqIk
Video 2 http://youtu.be/JFAVJfFoCI8
Video 3 http://youtu.be/fz5z_oXs310
Video 4 http://youtu.be/_ykQ33FOg40
Video 5 http://youtu.be/qyJLqEPBw6A

Jika semua menghebahkan video ini rasanya mustahil Astro Awani / Malaysiakini / Mstar akan memejamkan mata melihat ia tersebar dikalangan pengguna media sosial tanpa membuat liputan mengenainya, seperti mana mereka menyiarkan berita kebiadapan perempuan Melayu Islam bertudung bernama Kiki Kamaruddin yang mengherdik Cina yang melanggar keretanya. Kecuali mereka juga anti dengan polis kita dan bersetuju dengan kebiadapan Cina kepada polis yang mana polis lah yang bekerja keras menegakkan Perlembagaan demi keamanan dan keselamatan rakyat.

Fikirkan sekali lagi kenapa video ini tidak 'viral'?

Terpulang kepada anda samada mahu forward dan share bahan ini.  Jangan sampai ada berkata betapa senangnya kita terikut dengan pendekatan RBA yang mana melagakan kita dan mahu menjadikan orang Melayu Islam sebagai bahan utama.

moaz@psywarriors


Tuesday, 8 July 2014

Khalid Dijangka Letak Jawatan Lepas Raya, Paling Lewat September

Impian Khalid hancur di tangan Dua Nama Calon PKR !!!
AIDCNews – 8/7/14 – Berdasarkan sumber Astro Awani, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan tetap melepaskan jawatannya selepas Hari Raya Aidilfitri ini atau selewat-lewatnya September depan. 
Menurut sumber itu, tempoh itu dikatakan selepas mengambil kira program-program sepanjang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri yang sudah dirancang lebih awal.“Kita mahu proses jawatan ini berjalan dengan lancar dan tiada sebarang kecelaruan pada beberapa program terdekat yang sudah dirancang,” katanya. 
Dalam pada itu sumber itu menambah, pada masa kini, dua nama daripada PKR bakal menjadi calon Menteri Besar yang baharu, namun nama itu tidak didedahkan kepada umum.
Ketika ditanya apakah timbul isu susulan daripada DAP dan PAS kerana pengganti Khalid tetap merupakan calon daripada PKR, sumber itu berkata setakat ini masalah cuma timbul di pihak PAS negeri. “DAP secara dasarnya bersetuju namun sedikit masalah timbul dari PAS negeri. Bagaimanapun PAS Pusat sudah memberikan lampu hijau.” sumber dari AIDC
Dalangnyer.. 

ASPAN DEDAH ANWAR DI SEBALIK DRAMA PAKSA KHALID LETAK JAWATAN


Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim didakwa perancang sistematik yang mahu menggulingkan Tan Sri Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor, kata ahli DAP, Aspan Alias.
“Secara sistematik Anwar Ibrahim memainkan peranan untuk memaksa Khalid meletakkan jawatan dengan menggunakan kaedah ‘baling batu sembunyi tangan’.
“Sememangnya Anwar tidak begitu gemar dengan cara Khalid mengendalikan kerajaan Selangor walaupun Khalid merupakan ‘testimonial’ besar dalam pilihanraya umum yang lepas.
“Tetapi begitulah politik dalam PKR kerana mereka bukannya tertubuh dengan perjuangan yang telus, hanya tertubuh kerana Anwar dipecat dari UMNO itu pada tahun 1998 yang lalu kerana sebab yang semua maklum,” kata Aspan dalam tulisan terbaharu dalam blog aspanaliasnet .



Thursday, 3 July 2014

CILI KASI TARUK! APA YANG ANWAR TUDUH UMNO DAN BN KINI KEMBALI SEMULA KE MUKA DIA!


Ni lagi best, dah la bergaduh sampai pecah kepala, KERUSI TERBANG, last-last ada balckout sampai 2 jam kat tempat MB Selangor bertanding yang menyebabkan dia kalah dengan Manickavasagam. Hebat kan? Segala apa yang Anwar kata tentang BN dan UMNO hari ini dia kena balik.


Kalau rakyat Malaysia masih tak nampak akan permainan PKR ni, tak tau nak kata apa dah.Tak cukup dengan tu mereka cuba nak jatuhkan Khalid Ibrahim pula nak digantikan dengan Wan Jijah sebagai MB. Tapi Khalid tetap degil dan tak mahu melepaskan jawatan MB. 

Drama Queen Oh Drama Queen... Nah tengok sendiri videonya..



Tuesday, 1 July 2014

Anda faham tentang GST ? Membebankan Rakyat?

Good Service Tax (GST) Tidak membebankan rakyat.. 

Adakah anda kenal apa itu GST? Jika ya, sedalam manakah pemahaman anda terhadap GST? Semoga video ini sedikit sebanyak dapat memberi pencerahan dan menjawab persoalan mengenai GST


video

GST adalah sistem percukaian dan merupakan satu mekanisme untuk menjana kemakmuran ekonomi kerana ia lebih efisyen dan lebih adil untuk kelestarian kehidupan masyarakat.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...